سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسلام ناب

تجلیل از ملک الشّعرای تعزیهی ایران استاد غلامعلی نادعلیزاده (متخ

آیین تجلیل از ملک‌الشّعرای تعزیه‌ی ایران استاد غلامعلی نادعلی‌زاده (متخلّص به نادی دامغانی) برگزار می‌شود.

زمان: چهارشنبه 30 بهمن ماه 1392 از ساعت 15 تا 18

مکان: تهران - پایین‌تر از میدان بهارستان - کوچه‌ی شهید صیرفی‌پور - مجموعه‌ی فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه)

با سخن‌رانی و حضور مسئولان فرهنگی و هنری کشور و استان و هنرمندان؛ همراه با اجرای زنده‌ و کوتاه تعزیه

از همه‌ی عزیزان و علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم با شکوه دعوت می‌شود...


معرّفی کتابهای جدید

هوالحکیم

با لطف خدا و عنایت رسول گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت اطهار(ع)، پنج جلد از مجموعه‌ی «این رستخیز عام» به همّت انتشارات خیمه و در آستانه‌ی ماه محرّم منتشر گردید. 

این مجموعه شامل مجالس تعزیه‌ی «عاشورا»، «شهادت حضرت ابوالفضل(ع)»، «شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)»، «شهادت حرّ بن یزید ریاحی» و «شهادت پسران امام حسن(ع)» است.

مجالس تعزیه‌ای که در این مجموعه منتشر شده است، مجالسی است که طیّ سال‌های گذشته عموی بزرگوارم استاد غلامعلی نادعلی‌زاده، اصلاح و بازآفرینی کرده‌اند. ان شاء الله پس از انتشار پنج جلد یادشده، مجالس دیگر نیز به تدریج منشر خواهد شد. 

هم‌چنین به مناسبت ماه محرّم، کتاب‌های زیر نیز در مورد تعزیه پیشنهاد می‌شود:

1- «نامه‌ی تعزیه» تألیف استاد غلامعلی نادعلی‌زاده، انتشارات متن (فرهنگستان هنر)، شامل 32 مجلس جدید...

2- «شبیه از نگاه فقیه» تألیف مسلم نادعلی‌زاده، انتشارات خیمه، حاوی فتاوی بیش از 130 تن از فقهای شیعه پیرامون تعزیه

برای تهیّه‌ی کتاب‌های نشر خیمه می‌توانید با شماره‌ی تلفن زیر تماس بگیرید و کتاب یا کتاب‌های مورد نظر خود را با پیک رایگان در سراسر ایران تحویل بگیرید:

66978011

از همه‌ی دوستان عزادار، التماس دعا دارم.


معرفی کتاب جدیدم در سایت خبرگزاری کتاب

خبرگزاری کتاب ایران در یادداشتی، کتاب جدید بنده یعنی «شبیه از نگاه فقیه» را معرفی کرده است و نقدی منصفانه بر آن نگاشته. البته بنده به علت پرهیز از افزایش حجم کتاب، به تحلیل آرای فقیهان در این کتاب نپرداختم و این امر را به فرصت های آینده موکول کردم ولی چنانکه نویسنده ی محترم یادداشت خبرگزاری کتاب، یاد کرده است، در مقدمه ی کتاب، جمع بندی و نظر خود را نوشته ام. ضمن تشکّر از خبرگزاری کتاب ایران و ناقد محترم، همچنان از نقدهای منصفانه و راهنمایی های عزیزان محقق، استقبال می کنم و آنها را هدیه هایی از جانب دوستان می دانم.

لینک مطلب

متاسفانه در برخی سایت ها، کتاب بنده معرفی شده است ولی اشکالاتی در نقل مطالب کتاب وجود دارد که امیدوارم با مطالعه ی کتاب، مرتفع گردند. به عنوان مثال از قول این جانب، شیخ جعفر نجفی (کاشف الغطاء) و حجه الاسلام شفتی (در متن سایت ها «شفقتی»!) را در زمره ی مخالفان تعزیه برشمرده اند که این طور نیست و برعکس این جانب در کتاب به طور قاطع، خلاف این مطلب را ثابت کرده ام. امیدوارم در آینده شاهد چنین بی دقتی هایی در نقل مطالب کتاب نباشیم...


کتاب جدید علّامه حکیمی

جدیدترین کتاب استاد علّامه محمّدرضا حکیمی با عنوان "حکومت اسلامی از منظر قرآن و روایات" به همّت بنیاد علمی و فرهنگی الحیات منتشر شد. این کتاب, بخشی از جلد نهم الحیات است که تا کنون منتشر نشده است. دایره المعارف حدیثی الحیات, دوازده جلد خواهد داشت که هشت جلد آن منتشر شده است. کتاب یادشده را حتماً مطالعه بفرمایید.

 


کتاب جدید من

کتاب جدید این‌جانب با نام «شبیه از نگاه فقیه» منتشر شد.این کتاب، حاوی آرای فقهیِ یکصد و سی تن از فقیهان و عالمان شیعه پیرامون تعزیه یا شبیه‌خوانی است. علاقمندان می‌توانند برای تهیّه‌ی کتاب، به غرفه‌ی انتشارات خیمه در شبستان اصلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، راهروی 16 مراجعه فرمایند.

التماس دعا

 


معرّفی دو کتاب

نخستین جلد از کتاب «نامه تعزیه» تألیف استاد غلامعلی نادعلی‌زاده ـ عموی عزیزم ـ منتشر شد. این جلد که حاوی سی و دو مجلس جدید تعزیه، سروده‌ی عموجان است، با مقدّمه‌هایی از استاد حسین معلّم دامغانی و استاد علی معلّم دامغانی نیز آراسته شده است. ناشرِ این کتاب، مؤسّسه‌ی تألیف، ‌ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر است. دو لینک در مورد کتاب «نامه‌ تعزیه»:

لینک اوّل

لینک دوم (صفحاتی از آغاز کتاب)

علاقمندان می‌توانند این کتاب ارزنده را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیّه نمایند.

کتابی نیز از این‌جانب در دست انتشار است با عنوان «شبیه از نگاه فقیه» ـ حاویِ آرای فقهیِ بیش از یکصد و سی تن از فقیهان و عالمان شیعه پیرامون تعزیه. امیدوارم که این کتاب نیز به نمایشگاه کتاب تهران برسد. ناشر کتاب بنده، انتشارات خیمه است.


معرّفی دو کتاب

نخستین جلد از کتاب «نامه تعزیه» تألیف استاد غلامعلی نادعلی‌زاده ـ عموی عزیزم ـ منتشر شد. این جلد که حاوی سی و دو مجلس جدید تعزیه، سروده‌ی عموجان است، با مقدّمه‌هایی از استاد حسین معلّم دامغانی و استاد علی معلّم دامغانی نیز آراسته شده است. ناشرِ این کتاب، مؤسّسه‌ی تألیف، ‌ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر است. دو لینک در مورد کتاب «نامه‌ تعزیه»:

لینک اوّل

لینک دوم (صفحاتی از آغاز کتاب)

علاقمندان می‌توانند این کتاب ارزنده را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیّه نمایند.

کتابی نیز از این‌جانب در دست انتشار است با عنوان «شبیه از نگاه فقیه» ـ حاویِ آرای فقهیِ بیش از یکصد و سی تن از فقیهان و عالمان شیعه پیرامون تعزیه. امیدوارم که این کتاب نیز به نمایشگاه کتاب تهران برسد. ناشر کتاب بنده، انتشارات خیمه است.


یادداشتی از حقیر در روزنامهی اطّلاعات

دفتر‌شعر‌استاد‌محمد‌رضا‌حکیمی
«ساحل خورشید»
مسلم نادعلی زاده


داغ عشق تو نه آنست که از دل برود...

خراسان از دیرباز مهد علم و فرهنگ و ادب بوده است و از این خطه‌ی پهناور، شاعران و نویسندگانی بی‌شمار پای به عرصه وجود نهاده‌اند. در سبک شناسی، استادان ادب شناس برای نخستین دوره‌ی شعر فارسی، نام سبک خراسانی را برگزیده‌اند. این نام‌ـ چنانکه پیداست ـ به برجستگی‌های ادبی و حضور محوری نخستین چامه گویان و نویسندگان فارسی زبان در این منطقه اشاره دارد؛ از رودک سمرقند تا بیهق سبزوار و از توس تا هرات. در قرن ششم، ظهور سبک عراقی ـ تا اندازه‌ای ـ از رونق و شکوه سبک خراسانی کاست ولی هرگز مقام استادی شاعران و نویسندگان کهن فراموش نشد و نام نیک صد‌ها اسطوره‌ی جاودان همچون شهید بلخی،‌ رودکی سمرقندی،‌ دقیقی توسی، عنصری بلخی، منوچهری دامغانی، ابوالفضل بیهقی، خواجه نصیرالدین و خواجه نظام الملک توسی، نظامی عروضی سمرقندی،‌ناصر خسرو قبادیانی، کسایی مروزی، انوری ابیوردی، سنایی غزنوی، اسدی توسی، فرخی سیستانی و.... در یاد‌ها و خاطره‌ها زنده ماند.

پس از آنکه سبک هندی، علی‌رغم نازک اندیشی‌ها و تعبیر آفرینی‌های شگفت، نتوانست از پس آزمون پسند عمومی برآید،‌ نهضت بازگشت آغاز شد و بسیاری از اهل ادب به شاعران نام‌آور خراسان قدیم اقتدا کردند و به استقبال و تقلید از آثار ایشان روی آوردند.

چندی نگذشت که این بار، ظهور«شعر نو» هنگامه کرد و انقلابی عظیم را موجب شد. جالب آنکه زبان باصلابت خراسانی در شعر نیمایی نیز به کار گرفته شد و ـ به اعتقادحقیر- ارزنده‌ترین وماند‌گارترین نمونه‌های شعر نیمایی را درآثار بزرگانی چون مهدی اخوان ثالث (م.امید) عرضه کرد.در قرن اخیر نیز شاعران بسیاری از خطه‌ی شاعر خیز خراسان برخاسته‌اند. سخنورانی همچون ادیب نیشابوری، ملک‌الشعرای بهار، مهدی اخوان ثالث، نعمت‌الله آزرم، محمد‌رضا شفیعی کدکنی، غلامرضا قدسی، عبدالعلی نگارنده، محمد قهرمان، احمد کمالپور و ...

این مقدمه را برای آن نگاشتم تا به موضوع اصلی نوشتار حاضر برسم که معرفی کتابی است حاوی اشعار فارسی و عربی استاد علامه محمد رضا حکیمی با عنوان «ساحل خورشید». فرزانه‌ی خراسان نیازی به معرفی ندارد. نسل‌های جوان نیز برای آشنایی بیشتر با کلام و مرام استاد، می‌توانند از جمله به چهار کتاب زیر مراجعه کنند:

ـ «فیلسوف عدالت» آقای کریم فیضی؛

ـ «راه خورشیدی» آقای محمد اسفندیاری؛

ـ «مرزبان توحید» تألیف آقای سعید حسینی؛

ـ «رالز، حکیمی» (دو فیلسوف عدالت)» تألیف محمد رضاآرمانمهر.

علامه حکیمی، هم نثری استوار دارد و هم شعری دلنشین. او به دو زبان فارسی و عربی، شعر می‌سراید و این گونه یاد ادیبان بزرگی همچون ابوالفتح بستی، رشیدالدین وطواط، ناصر خسرو و... را در اذهان زنده می‌کند.

در مجموعه‌ی مختصری که از اشعار استاد منتشر شده‌ است، هم قصایدی به سبک خراسانی دیده می‌شود و هم غزل‌هایی لطیف به سبک عراقی. هم قالب‌های سنتی همچون مثنوی،‌ رباعی و مسمط یافت می‌گردد و هم اشعار نیمایی. هم سروده‌های فارسی و هم اشعار عربی.

استاد حکیمی هم نماینده‌ی ادبیات معاصر خراسان است و هم زبان گویای مکتب تفکیک. به بیانی دیگر، او بار دو نهضت را بر دوش می‌کشد: نهضت علمی تفکیک و نهضت ادبی تشیع. استاد در این موضوعات، آثار متعددی پدید آورده که هر یک در جای خود،‌ شایسته‌‌ی امعان نظر جویندگان دانش و معرفت است.کتاب «ساحل خورشید» که به همت انتشارات علمی و فرهنگی الحیاه در 2500 نسخه به زیور طبع آراسته شده، و با قیمتی بسیار ارزان انتشار یافته است، کتاب با مقدمه‌ای از امیرمهدی حکیمی آغاز می‌شود. در ادامه، نخست هجده غزل شور انگیز و سپس نه قصیده‌ی فاخر خوانندگان را بر سر ذوق می‌آورد. یک مثنوی، چهارده رباعی، سه مدیحه، سه مرثیه، یک توسل و سه شعر نیمایی، دیگر اشعار فارسی استاد را تشکیل می‌دهند. دو قصیده‌ی دیگر با نام‌های «دلیل راه» و «منشور تشیع» فصل مربوط به اشعار فارسی را پایان می‌بخشند.

فصل دوم کتاب به اشعار عربی، اختصاص دارد؛ «الوهیج» (در استقبال از قصیده‌ی عینیه‌ی ابن سینا و پاسخ به یکی از سؤالات وی درباره اسرار نقش انسانی)، «نغمات الاشواق» (مسمطی در مدح اهل بیت اطهار«ع»، علی‌الخصوص ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا «ع»، «دموع علی سفح» (بدیعیه‌ی مهدوی) قصاید «مطرانیه»، «تفکیکیه» و «استادیه»، و «المنطق المنظوم»، اشعار عربی استاد را در این بخش تشکیل می‌دهند.

موضوع غالب اشعار یاد شده، دغدغه‌های والای علامه حکیمی است یعنی عدالت و تفکیک. او هرگاه لب به سخن می‌گشاید و یا قلم در دست می‌گیرد، این دو آرمان بلند را فریاد می‌زند و حکمت‌های ناب را با واژگان شکوهمند بیان می‌کند و نثر و شعری حماسی می‌آفریند. اینجاست که آدمی می‌ماند به عظمت واژه‌ها بیندیشد یا به ژرفای معانی؟ از روانی اشعار لذت ببرد یا از تعالی افکار؟ نظم گویا را به تماشا بنشیند یا ذهن پویا را؟

در«ساحل خورشید» از سر و روی مصراع‌ها حکمت می‌بارد و فرموده‌ رسول گرامی اسلام(ص) در گوش جان طنین‌افکن می‌شود که: ان من الشعر لحکمه.در میان سروده‌های استاد، اشعار مختلف در قالب‌های گونه‌گون یافت می‌شود و از این رو، گزینش شعری برای تقدیم به خوانندگان عزیز دشوار می‌نماید؛ ولیکن غزلی شورانگیز را برگزیدیم تا اندکی، اشتیاق علاقه‌مندان را پاسخ دهیم و صحت مدعای خویش را به اثبات برسانیم:



یک دل، که برد رنج، ز رنج دگران، کو ؟!

یک تن زغم خلق، به عالم، نگران، کو؟!

یک همت آزاده که فریاد برآرد

وارسته ز خود، در پی سود دگران، کو؟!

یک دست که بردارد، از دوش خلایق

این بار گران، بارگران، بار گران، کو؟!

ارباب «تکاثر» همه چون شیر ژیانند

کو آنکه نهد بند به این شیر ژیان، کو؟!

مظلوم‌تر از خلق خدا، خلق خدایند

از عدل حضوری چه و از داد نشان، کو؟!

گر مذهب ما جعفری است این چه سلوکی؟!

از مکتب معصوم، عیان کو و بیان،‌کو؟!

بدنامی دین، هیچ مسلمان نپذیرد

کو دین و خداترسی ابنای زمان، کو؟!

قرآن سخن عدل همی‌گوید و احسان

یک نکته ز رفتار به آن گفته، غیان کو؟!

از کذب فراتر نرود، غالب گفتار

آن صدق که باور بتوان، از بن جان، کو؟!

 

 

لینک


به بهانهی انتشار کتاب ساحل خورشید؛ دفتر شعر استاد علّامه حکیمی

یک دل، که برَد رنج، ز رنج دگران، کو ؟!!

یک تن ز غم خلق، به عالَم، نگران، کو ؟!!

یک همّت آزاده که فریاد برآرَد

وارسته ز خود، در پیِ سود دگران، کو ؟!!

یک دست که بردارد، از دوش خلایق

این بار گران، بار گران، بار گران، کو ؟!!

ارباب «تکاثُر» همه چون شیر ژیانند

کو آنکه نهد بند به این شیر ژیان، کو ؟!!

مظلوم‌تر از خلق خدا، خلق خدایند

از عدل حضوری چه و از داد نشان، کو ؟!!

گر مذهب ما جعفری است این چه سلوکی؟!!

از مکتب معصوم، عیان کو و بیان، کو ؟!!

بدنامیِ دین، هیچ مسلمان نپذیرد

کو دین و خداترسیِ ابنای[1] زمان، کو ؟!!

قرآن سخن عدل همی گوید و احسان

یک نکته ز رفتار به آن گفته، عیان کو؟!!

از کذب فراتر نرود، غالب گفتار

آن صدق که باور بتوان، از بنِ جان، کو ؟!!

گر نسل جوان سر خورَد از شیوه‌ی اعمال

آن کس که حمایت کند از نسل جوان، کو ؟!!

عُمّال اجانب همه اندر پیِ اِضلال

باطل‌کنِ طرّاریِ اضلال‌گران، کو ؟!!

در ظلمِ فراگسترِ قارونِ زمانه

موسی‌صفتی، حامیِ این خلقِ نَوان، کو ؟!!

گر بار دگر، دولت زر آید و تزویر

از بهر نجات از زر و تزویر، توان، کو ؟!!

ای حامیِ احکام الهی نظری کن

بی لطف تو، روز خوشِ احوالِ جهان، کو ؟!!



[1]- علّامه حکیمی در پاورقیِ کتاب چنین نوشته‌اند: «نسخه‌ی بدل: حُکّام»


عید مبعث مبارک باد

رسول اکرم(ص): طوبی لمن شغله خوف الله عن خوف النّاس.

خوشا به حال کسی که از خدا بترسد، نه از مردم.

رسول اکرم(ص): بئس القوم، قوم لا یقومون لله تعالی بالقسط.

مردمی (و حکومتی) که برای رضای خداوند متعال، عدالت را اجرا نمی‌کنند، بد مردمی (و حکومتی) هستند.

رسول اکرم(ص): لا طاعه لمخلوق، فی معصیه الخالق.

برای رضای مخلوق (هر مقام و هر کس، هر خویش و هر نور چشمی ...)، معصیت خالق نکنید! (و حق را زیر پا نگذارید).

رسول اکرم(ص): ما آمن بی مَن بات شبعان و جاره جائع. و ما من اهل قریه یبیت فیهم جائع، ینظر الله الیهم یوم القیامه.

هر کس که سیر بخوابد، در حالی که همسایه‌اش گرسنه باشد، به من ایمان نیاورده است... خداوند در روز رستاخیز، به مردم آبادی و شهری که کسی شب را در آن آبادی و شهر، گرسنه بسر آورده باشد، به نظر رحمت نگاه نخواهد کرد.

رسول اکرم(ص): انّ اهون الخلق علی الله، مَن ولی امر المسلمین فلم یعدل لهم.

خوارترین خلق در نظر خداوند کسی است که به قدرت و حکومت برسد و در میان مردم به عدالت رفتار نکند.

.

.

.

دوستان عزیز! کتاب جدید استاد علّامه محمّدرضا حکیمی هم به نام «عقلانیّت جعفری» منتشر شده است. حتماً مطالعه کنید.